DirigentTambour-Maître

Dirigent

Luc Scholtes is geboren en getogen in Kerkrade en nog steeds woonachtig in de regio Zuid-Limburg. Hij begon op jonge leeftijd met trompet spelen en groeide op met de voor Limburg zo kenmerkende harmonie- en fanfarecultuur. Op 19-jarige leeftijd verruilde hij de trompet voor de trombone en de euphonium. Na zijn VWO-opleiding begon hij aan een studie Rechtsgeleerdheid aan de Universiteit Maastricht. Deze studie rondde hij uiteindelijk af met het behalen van zijn bachelordiploma.

De wil om muziek te studeren bleek echter sterker dan de drang naar een carrière als jurist. Na een jaar vooropleiding begon hij zijn trombonestudie aan het Conservatorium Maastricht bij Fred Deitz, waarna hij na enkele jaren zijn opleiding vervolgde aan de Hochschule für Musik und Tanz Köln, bij Professor Ulrich Flad, Carsten Luz en Jan Böhme. Hier behaalde hij zijn bachelor- en masterdiploma, beide met het predicaat ‘zeer goed’. Ook Harry Ries heeft door de jaren heen een belangrijke rol gespeeld in zijn ontwikkeling als trombonist. Verder volgde hij masterclasses bij onder meer Ian Bousfield, Joseph Alessi, Branimir Slokar en Bart van Lier. Orkestervaring deed hij op bij het Nationaal Jeugdorkest (NJO), het European Union Youth Wind Orchestra (EUYWO) en de Orkestacademie van deFilharmonie Antwerpen.

Momenteel is Luc als freelance trombonist en euphoniumspeler voornamelijk actief bij professionele symfonieorkesten, militaire orkesten, pop-, musical- en studioproducties in Nederland, Duitsland en België. Zo werkte hij onder meer met de philharmonie zuidnederland, Het Balletorkest, Phion, Metropole Orkest, Osnabrücker Symphonieorchester, Dresdner Festspielorchester, Brussels Philharmonic, Antwerp Symphony Orchestra en de Marinierskapel der Koninklijke Marine. ‘Bühnenmusik’ speelde hij bij het WDR Sinfonieorchester Köln, Gürzenich Orchester Köln (Oper Köln) en Beethoven Orchester Bonn (Oper Bonn). Daarnaast werkte hij mee aan verschillende edities van Symphonica in Rosso en aan de musical Evita. Sinds de zomer van 2017 is hij trombonist (‘Bühnenmusik’) bij het Orchester der Bayreuther Festspiele. Verder maakt Luc deel uit van een aantal professionele kamermuziekensembles en formaties binnen de lichte muziek.

Zijn eerste stappen in het dirigeervak zette Luc tot medio 2017 als dirigent van verschillende jeugdorkesten. Sinds 2018 is Luc dirigent van Harmonie Excelsior Nijswiller en sinds medio 2021 bekleedt hij dezelfde functie bij Harmonie Sint Antonius Lomm. Verder was Luc enkele jaren muzikaal leider van het allround blaasorkest Crombacher Muzikanten en werkt hij regelmatig als vervangend dirigent en repetitor bij verschillende harmonie- en fanfareorkesten. Luc blijft doorlopend zijn kennis en vaardigheden verbeteren door lessen te volgen bij Guido Swelsen en de internationaal vermaarde dirigent en docent Jan Cober. Masterclasses volgde hij bij onder meer Ivan Meylemans.

Tambour-Maître

De tambour-maître is verantwoordelijk voor goed verlopen van de straatoptredens. Hij (ver)kent de route, en zorgt dat de vereniging zonder problemen deze kan vervolgen. Door zijn commando’s dirigeert hij de vereniging op een strakke wijze. Piet Bisschops heeft (letterlijk) het stokje overgeven aan Roger Hornesch, die nu reeds sinds enkele jaren onze tambour-Maître is. Roger, als sinds jaren betrokken bij de verenging als secretaris en duizenpoot, ging deze uitdaging graag met ons aan.